Brocēnos jauna pieredze, kā apliecināt: “Es augu vesels!”

DSC01361Šogad mēs, Brocēnu vidusskolas saime, iesaistījāmies LĢPSVA „Papardes zieds” piedāvātajā projektā „Es augu vesels!”. Vispirms notika mācības piecu skolotāju komandai, kuri piedalījās nodarbībās un saņēma speciāli izstrādātu materiālu 5. – 6. klašu skolēniem par četrām tēmām: ķermenis un veselība, uzturs, attiecības, atkarība-smēķēšana. Skolotāji semināra laikā izmēģināja un pārrunāja metodiku, notika ideju apmaiņa un diskusija starp kolēģiem no citām. Skola ieguvusi sagatavotu skolotāju komandu, kura iegūtās prasmes var likt lietā arī citās klasēs un situācijās. Komandas darbā vienmēr spēks un atdeve ir lielāka!

Pati darbošanās pie mums Brocēnos notika divas dienas. Tajā piedalījās 5. a un b un 6.a un b klašu skolēni, viņu klašu audzinātāji, divas sociālo zinību skolotājas, skolas psiholoģe, sporta un angļu valodas skolotāji. Plānojot darbu, sapratām, ka vēl ar sagatavoto skolotāju komandu vēl ir par maz, tāpēc, lai nodrošinātu katras darba stacijas, katra uzdevuma pilnvērtīgu, aktīvu darbību, jāpiesaista papildspēki. Un lūk, kas pie mums notika.

„Ķermenis un veselība”. Stacijas mērķis ir izzināt skolēnu priekšstatus par jēdzieniem „veselība”, vesels cilvēks, slims cilvēks, uzzīmēt un pārrunāt, lai nonāktu pie PVO veselības definīcijas. Rosinājām skolēnus domāt ne tikai par sevi, bet arī par pieaugušajiem: kā pieaugušie rūpējas par savu veselību un kā kaitē savai veselībai, un tas pats par sevi. Šie uzdevumi, kā novēroja skolotājas, veicināja pusaudžu domāšanu par veselīgu dzīvesveidu nākotnē. Tālāk visi ar centību apzīmēja kāda grupas biedra ķermeni, lai pēc tam apspriestu visas ķermeņa daļas un visus veidus, kā par tām rūpēties. Tika iedots arī higiēnas priekšmetu somas saturs, lai katrs skolēns, izvelkot kādu priekšmetu, par to sīkāk pastāstītu, kādam higiēnas nolūkam tas domāts, un atbilstoši noliktu uz lielā zīmējuma. Tika sekmēta arī skolēnu izpratni par ķermeņa attīstību un izmaiņām. Bija jāuzzīmē 8 gadus veca meitene un zēns, tad tā pati meitene un zēns pēc 10 gadiem. Sarunas rosināja aizdomāties par pumpām, apmatojumu, krūtīm, iegurni, muskuļu masu, zobu nomaiņu, gan par izmaiņām interesēs un domās. Skolotājas novēroja, ka tieši intīmāki jautājumi skolēnus mulsina un ne vienmēr visi spēj uzdot jautājumus grupā, bet pēc tam uzdrošinās to darīt individuāli.

„Uzturs”. Stacijas mērķis bija papildināt skolēnu zināšanas par tik svarīgu ikdienas dzīves tēmu kā veselīgs uzturs, veidojot uztura piramīdu. Skolēni aktīvi darbojās, viens otru pamācīja, papildināja, bez kautrēšanās jautāja par produktiem, kurus, visticamāk, uzturā nelieto un tāpēc nepazīst, piemēram: brokoļi, topinambūrs, rjaženka, tīrkultūra, prosa. Radās jautājums par 8 ūdens glāzēm – kur tās līmēt? Noderīgs bija arī materiāls, kas pēc uztura piramīdas salikšanas grupā jāizlasa. Tajā paskaidrots, ko nozīmē apēst dienā 6 graudu porcijas, 3 dārzeņu un 2 augļu porcijas, no kuriem produktiem būtu jāizvairās. Šajā stacijā rādījām animācijas filmiņas angļu valodā par gremošanu un mutes dobumu, pārrunājām gremošanas trakta uzdevumus un gremošanas orgānu nozīmi cilvēka veselības saglabāšanā. Eksperiments piesaistīja vislielāko uzmanību, jo skolēni pētīja produktu sastāvu uz etiķetēm un noteica cukura, tauku daudzumu produktos. Kā cukuriem bagātākos produktus izvēlējāmies konfektes, šokolādes, rozīnes, Coco-Colu, želejas konfektes, kuras reklamē kā veselīgas bērniem. Kā taukiem bagātākos produktus izvēlējāmies Čipsus, sieru, grauzdētus un sālītus riekstus, saldos sieriņus. Skolēniem patika svērt un novērtēt, cik neticami daudz 100 gramos šo produktu ir cukurs un tauki, ko varēja redzēt mēģenē iebērtu vai uz salvetes uzliktu. Nobeigumā tika piedāvāts arī teorētiskai materiāls par to, cik tad daudz dienā cilvēkam ir jāuzņem cukuri, tauki un sāls. uzdevumā „Pārtikas grozi” skolēniem bija iespēja izvēlēties pārtikas produktu iepakojumus, pārdomāt izlasīto uz etiķetēm un izrunāto iepriekšējās stacijās. Tad dodoties pie kastēm ar smaidīgu un bēdīgu sejiņu, pasakot savu vērtējumu produktam, to ievietot vienā vai otrā kastē. Skolēni to novērtēja kā interaktīvu nodarbi un labprāt izteica savus viedokļus.

„ Attiecības”. Šajā modulī ietilpa tēmas labs draugs un slikts draugs, ķircināšanās un vardarbība, konfliktu risināšana, riska situāciju analīze.

Pusaudžu vecumā skolēniem vārds attiecības pārsvarā saistās ar vienaudžu draudzību un dažādām tās izpausmēm: kopīgu atpūtu, kopīgu līdzdalību pasākumos, kā arī kopīgi pastrādātām blēņām, secinājušas moduļa vadītājas. 6. klases skolēni tika aicināti vairāk darboties patstāvīgi, uzdevumus pārrunāt grupās. Tomēr viņi kautrējās paust savu viedokli vienaudžiem un debates nebija produktīvas. Pusaudžus vairāk saistīja praktiska darbošanās un visiem kopīga problēmu pārspriešana, ko vadīja skolotājas. 5. klases skolēniem šīs pašas tēmas tika apspriestas vispirms individuāli, tad pāros un tad visiem kopā. Skolēnus aizrāva lomu spēles, teatralizēti uzvedumi. Tad diskusijas izvērtās interesantāk un produktīvāk. Svarīgi, ka sarunās par attiecībām, izgaismojās arī citas, pusaudžiem svarīgas, pašreizējā tehniku laikmetā aktuālas lietas, tādas kā mobilā tālruņa lietošanas etiķete. Tādejādi moduļa vadītājas ierosina, ka turpmāk jāveido nodarbības par saziņu internetā un mobilo sakaru vidē.

„Atkarības- smēķēšana”. Moduļa un staciju kopīgais mērķis ir veicināt skolēnu izpratni par smēķēšanu, palīdzot izprast smēķēšanas bīstamās sekas. Kā novērots mūsu skolā 5. un 6.klašu skolēni visbiežāk uzsāk smēķēšanu tieši ietekmējoties no klasesbiedriem. Stacijā bija jānoskaidro iemesli, kāpēc cilvēki smēķē. Interesanti, ka daudz iemeslu, kāpēc uzsāk smēķēt pusaudži un pieaugušie ir kopīgi. Tas liek aizdomāties par audzināšanu un piemēriem ģimenē un to, ka veselības veicināšana un profilakse jāuzsāk ģimenē. Darba lapas bija labs stimuls aizdomāties par cigarešu sastāvu un milzīgi kaitīgo ietekmi uz veselību. Skolēni mācījās veidot cigarešu antireklāmu, paužot gan zinātniski pamatotas domas, gan savu attieksmi. Nākamais uzdevums bija noskaidrot smēķēšanas pozitīvās un negatīvās sekas tūlīt un pēc ilgāka laika, un izrādījās, ka sarežģīts uzdevums tieši pozitīvo seku norādīšana. Tika  veikts arī eksperiments imitējot smēķēšanu – izmantojot šļirci, salīdzinot vati šļircē ar plaušām cilvēka organismā. Ietekmīgs veids, lai pēc tam runātu par orgānu sistēmām, kuras ietekmē smēķēšana un vēlreiz uzsvērtu, kāpēc smēķēt ir kaitīgi, rosināt veidot smēķētāja portretu. Skolēni uzdod daudz jautājumu, jo, par laimi, vēl lielākā daļa šī vecumposma skolēnu nesmēķē, bet ar smēķējošajiem skolēniem un pieaugušajiem sastopas katru dienu. Nodarbības beigās tika gatavoti plakāti smēķēšanas ierobežošanai mūsu skolā, mūsu Brocēnu sabiedriskajās vietās.

Brocēnu vidusskolas skolotāju komanda ir gatava izmantot iegūtās prasmes arī nākošajā gadā, papildinot materiālus ar radošām darbnīcām, kā arī ar fiziskām aktivitātēm, tādejādi pielāgot materiālus vecuma grupām un tematiskiem pasākumiem.

Inita Valtere, Brocēnu vidusskolas skolotāja

DSC01366 IMG_5100

komentāri


  • Tavs viedoklis ir svarīgs:

Tavs viedoklis ir svarīgs: